Ahad, 24 Januari 2016

Laundry Talk 2.0

Posted by Siti Subaiyah at 5:05 PTG
Assalamualaikum semua,

Pada 17 Oktober 2015 baru2 ni, Persatuan Dobi Semalaysia PPDM telah menganjurkan Laundry Talk yang ke-dua bertempat di Magic Cyberjaya. Banyak ilmu2 baru tentang bisnes dobi telah dikupas dalam seminar ini.

Saya di hadapan MAGIC

Sesi pertama bermula pada pukul 9 pagi dengan kata-kata aluan dari En Kissman Che Lah selaku Timbalan Pengerusi PPDM.

Kemudian diikuti dengan Slot 1: SOP Pengurusan Dobi & Kewangan dari Cik Puan Laila Mukhtar dari Akak Sembang Dobi. Slot ni menceritakan tentang Manual Operasi Perniagaan Dobi atau SOP. SOP sangat diperlukan dalam setiap perniagaan supaya perniagaan itu lebih sistematik, menjamin premis dalam keadaan kemas, selesa dan baik, kualiti kerja & perkhidmatan yang baik, juga boleh meningkatkan hasil jualan.

Slot 2 ialah tentang Dari Dobi Biasa ke Kilang Dobi oleh Tuan Dery Akmal dari Mr. & Mrs Bubble. Encik Dery telah menceritakan pengalamannya dari membuka sebuah dobi biasa, kemudian diikuti dengan beberapa cawangan yang lain, kini mempunyai sebuah kilang besar yang hanya fokus tentang tender cucian dari beberapa hotel dan institusi di kawasan Lembah Klang.

Para peserta yang menghadiri Laundry Talk 2.0

Pada waktu tengah hari, slot 3 ialah tentang Kenali Cucian dan Cara Kendalian oleh Presiden PPDM, Tuan Wan Saiful Hafiz dari Profez Bio Manufacturing. Semasa slot ini, peserta telah dibahagi oleh beberapa kumpulan, dan mereka perlu diskus tentang cara mencuci kotoran yang susah untuk dihilangkan seperti kotoran minyak, kotoran kari, cara mencuci anak patung, cara mencuci pakaian kulit dan banyak lagi. Hasil dari dikusi berkumpulan ini dapatlah peserta kongsi bersama2 di akhir slot.

Seusai makan tengah hari dan solat Zohor, Slot 4 dibentang oleh Tuan M Firdaus Baharudin tentang Business Model Canvas (BMC). Slot ini menceritakan tentang langkah selamat/ berkesan untuk memulakan sebuah bisnes hingga berjaya. Antara langkah2 yang saya boleh kongsikan di sini ialah:
1. Mengenali target customer.
2. Jenis pekhidmatan yang akan kita beri kepada customer.
3. Cara untuk sampai kepada customer spt channel.
4. Hubungan dengan customer.
5. Harga bagi sesebuah perkhidmatan.
6. Mengenali punca/bahan dari pembekal.
7. Mengenali kunci aktiviti.
8. Mengenali rakan seperniagaan spt pembekal, technician.
9. Menilai kos dalam setiap sudut.

Slot terakhir ialah tentang soal jawab dari peserta kepada semua panyampai. Banyak isu telah dibangkitkan, antaraya ialah gaji pekerja.

Speaker2 yang sedang mendengar sesi soal jawab dari peserta

Apa pun terima kasih buat semua AJK PPDM yang telah bersusah payah menganjurkan program ini. Buat sesiapa baru menceburi bisnes dobi dan ingin join persatuan kami, boleh klik di Persatuan Dobi Semalaysia dalam Facebook. Kami juga mempunyai group Whatsapp dan Telegram supaya mudah untuk kami berhubung sesama sendiri.




0 comments:

 

DOBI HARUM Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez