Jumaat, 14 September 2018

Belajar Teknik Dry Cleaning Secara Aquawash

Posted by Siti Subaiyah at 11:40 PG
Hai,

Pada bulan Julai 2018, saya menyertai kursus Aquawash di F2 Laundry Masai, Johor. Kursus ini disertai oleh beberapa pengusaha dobi perkhidmatan dan dobi layan diri dan tenaga pengajarnya adalah wakil dari syarikat Seitz sendiri.


Apa yang menarik tentang kursus ini ialah, kami diberi pendedahan cucian secara "wet cleaning". Ia adalah method cucian 'dry cleaning', tetapi masih dicuci dengan air untuk memastikan kesuciannya untuk mudah dibawa solat.

Chemical2 yang digunakan untuk cucian aquawash ini tidak sama dengan cucian menggunakan sabun biasa, kerana ia masih mengekalkan warna dan texture pakaian tersebut.


Sesi teori dari wakil Seitz. Syarikat mereka mengeluarkan pelbagai bahan cucian dan pewangi yang berkualiti tinggi.



Sesi praktikal. Kami belajar teknik spotting dan teknik cucian. Cucian secara aquawash adalah sangat gentle, perlukan lebih ketelitian dan lebih penjagaan.

Sebab itu kita perlu asingkan pakaian-pakaian mahal, pakaian-pakaian istimewa yang digunakan pada hari atau event tertentu dan pakaian yang memberikan nilai istimewa pada diri kita. Dan ia perlu dicuci dengan cara yang lebih istimewa (dry cleaning/ aquawash) supaya ia tidak rosak dan lebih tahan lama.

Terima kasih kepada pihak Seitz kerana memberi ilmu kepada kami, juga kepada pihak F2 Laundry kerana manganjurkan kursus ini.


0 comments:

 

DOBI HARUM Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez