Ahad, 21 September 2014

Bulan Pertama Mengurus Dobi Harum

Posted by Siti Subaiyah at 9:19 PTG
Hai semua,

Pertama sekali saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua customer yang telah menggunakan khidmat cucian di dobi kami.

Alhamdulillah, walaupun ini adalah bulan pertama saya mengurus Dobi Harum, tapi pahit maung, perit pedih pemilik lama yang telah 15 tahun menjalankan dobi ini juga saya pernah rasa tempiasnya. Maklumlah, pemilik lama ayah sendiri. Kami akui, masih terdapat banyak kelemahan yang perlu kami perbaiki untuk memberikan servis yang terbaik buat semua.

Bulan pertama, tentulah saya blurr..tak tahu nak uruskan yang mana satu. Mujur akak indonesian di kedai kami sangat cekap menguruskan dobi ini. Saya tahu akak letih buat kerja-kerja seharian di dobi, insyaAllah saya akan cuba jadi majikan yang terbaik untuk akak ~ cewah :p

Apa yang saya dapat perhatikan di dobi ini ialah:

- Bisnes dobi ini telah melepasi fasa pertama, dan sedang melalui fasa kedua.

- Fasa pertama ialah pada awal-awal pembukaan dobi. Pemilik perlu buat kerja-kerja membasuh, menggosok, melipat, dan lain-lain. Pemilik juga perlu membuat promosi semaksima mungkin untuk memperkenalkan dobi yang baru dibuka kepada penduduk sekitar, juga mendapatkan tender di institusi2 berdekatan.

- Di fasa kedua pula, tanggungjawab membasuh, menggosok, melipat dan lain-lain diserahkan kepada pekerja bawahan. Dobi ini juga sudah dikenali oleh punduduk sekitar, dan sudah mempunyai tender. Tugas pemilik perlu menjaga kualiti servis bagi maintainkan wang keluar masuk di samping membuat beberapa penambahbaikan.

- Kedudukan saya sekarang adalah di fasa kedua. Namun berada di fasa kedua juga tidak semudah yang disangka. Jika berlaku sebarang kerugian dari segi kerosakan mesen atau pulangan keuntungan yang rendah, adakalanya pemilik perlu berhutang dan keuntungan di bulan-bulan mendatang ni lah yang perlu bayar semula hutang-hutang tersebut.

- Tender? Perlukan kekuatan dari segi fizikal dan mental.

- Cawangan dobi? Cari pekerja dobi yang jujur, cekap dan amanah bukan mudah kawan-kawan.

Inilah gambar di dalam kedai kami. Terlalu banyak penambahbaikan yang saya nak buat. InsyaAllah saya cuba realisaskan bila kami berpindah ke premis baru nanti.






Bulan pertama saya perlu fokus dalam accounting dulu. Nak tutup akaun setiap hujung bulan. Sebelum ni pemilik lama hanya buat kira-kira setahun sekali sahaja, semasa buat income tax. Jadi, kalu ada untung lebih bulan tu, bolehla kongsi sikit dgn akak-akak indonesian saya. Kalau ada sebarang kecurian sekalipun, saya boleh detect awal.

Saya harap akan datang saya boleh gunakan sistem berkomputer. Bila ada customer hantar baju, terus save dalam komputer dan print. Kan senang. Cuma sekarang belum sesuai lagi, pasal dobi saya belum ada ciri-ciri keselamatan.

Sekali lagi saya ucapkan terima kasih kepada semua pelanggan saya. Tanpa anda, siapalah kami di sini.

1 comments:

Axis Capital Holdings Limited on 11 Januari 2017 pada 12:22 PG berkata...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com

Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

 

DOBI HARUM Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez