Khamis, 18 September 2014

Dah Penat Belajar Tinggi-tinggi, Kenapa Berhenti Kerja?

Posted by Siti Subaiyah at 10:23 PTG
"Dah penat belajar tinggi-tinggi, kenapa berhenti kerja?"

Itulah soalan yang susah aku nak jawab sekarang.
Hanya jawapan yang dapat memuaskan hati mereka ialah,

"Dah dapat manage dobi dari jauh nanti, saya kerja la semula".

Sebenarnya dalam hati, aku tak mahu lagi merasa saat kelam kabut pergi kerja pagi-pagi, penat pulang kerja petang-petang. Hanya menanti hari-hari cuti untuk merehatkan badan. Maklumlah, walaupun jadi jurutera atau manager sekalipun, kita tetap dianggap pekerja (K.U.L.I), bukan boss.

Apa kata Robert T. Kiyosaki,
"Situasi biasa dalam sistem IPT adalah kita keluar bekerja mengikut bidang yang kita belajar. Jika kita belajar bidang masakan, kita mohon kerja sebagai chef, Jika kita belajar bidang undang-undang, kita berusaha memastikan kita menjadi peguam. Satu kesilapan yang berlaku dalam konteks bekerja mengikut bidang pengajian adalah kita terlupa menjaga bisnes kita sendiri. Kita sibuk menghabiskan masa seumur hidup menjalankan bisnes orang lain dan menjadikan mereka kaya".

Semakin tinggi gaji kita, semakin berat tanggungjawab, semakin rumit dan letih untuk diuruskan. Ini cuma melalui pengalaman aku bekerja di kilang sahaja, mungkin orang lain masih seronok dengan pekerjaan masing-masing. Terpulang pada pendirian kita.

Apa pun, pengalaman bekerja di kilang tu lah yang buat aku belajar banyak benda.

Kata Robert T. Kiyosaki,
"Sekiranya kamu tidak mahu bekerja bagi mempelajari sesuatu yang baru, dan berkeras hendak menjadi pakar dalam bidang pekerjaan yang kamu ceburi, pastikan syarikat tempat kerja itu mempunyai persatuan pekerja. Persatuan pekerja dicipta bagi melindungi pakar. Mengapa? Sebab apabila seluruh hidup seseorang sudah dihabiskan dengan mempelajari kemahiran yang hanya diguna pakai oleh satu industri, jika dia dipecat atau tidak layak barada dalam industri tersebut, kemahiran dia tidak bermanfaat kepada industri lain".


Inilah peluangku, untuk menyambung bisnes yang sedia ada (walaupun bisnes kecil). Aku ingin keluar dari comfort zone. Aku rasa sedih bila bangsa lain dah ramai berjaya di negara aku sedangkan bangsa aku sendiri, hanya selesa duduk makan gaji. Melayu yang ada sijil jadi kuli sedangkan c*** yang lepasan SPM pun boleh jadi tokey.

Mungkin masing-masing punya pendapat tersendiri dan aku akui bukan senang untuk memulakan bisnes dan sustain dengan bisnes itu. Tak salah kalau kita memilih untuk makan gaji, tapi di samping itu, carilah sesuatu aset yang bakal membuatkan anak, cucu, cicit anda senang di kemudian hari, sekaligus kita membela keluarga dan bangsa kita.

Sedih bila dengar ada melayu yang dikatakan kaya dengan menjual tanah & rumah mereka. Kaya tu hanya sekejap je kawan-kawan. Tak salah jual, tapi coverlah semula dengan aset lain. Sekarang bukan senang anak-anak kita nak cari rumah mampu milik.

Inilah perjalanan kewangan aku dari sepuluh tahun lalu:

Status
Impian Saya
Cara Saya Menguruskan Wang
Pelajar Kejuruteraan Biokimia Bioteknologi
Ingin menjadi jurutera berjaya.
Bargantung sepenuhnya kepada PTPTN dan duit PaMa, tidak terfikir utk cari duit sendiri.
Beli Produa Kancil, RM282 sebulan, no downpayment.

Tahun pertama bekerja sebagai Jurutera
Hasrat untuk tamatkan zaman bujang.
Ingin perkahwinan yang nampak mewah, tapi dengan kos yang berpatutan.
Simpan RM 1,000 sebulan dalam ASB untuk belanja kahwin.
Belanja kahwin RM 7,000. Catering PaMa sponsor (kos untuk kenduri sebelah perempuan).

Masuk tahun kedua bekerja ~ Kahwin
Mencari tempat tinggal bersama, tiba-tiba terjumpa apartment yang sedang naik di Shah Alam RM 178,000. Apartment ini bakal naik harganya dari hari ke hari.

Alhamdulillah, ibu dahulukan duitnya RM 2,000 untuk bayar deposit dan booking rumah.
RM 16,000 digunakan untuk downpayment rumah, RM 4,000 untuk bayar yuran guaman (kongsi dengan suami)

Tahun kedua bekerja ~ Mengandung & dapat anak
Impian dalam kerjaya semakin hilang, mula fikir untuk berhenti kerja dan meluangkan masa dengan anak.

 RM 3,000 untuk kenduri akikah. 

Tahun ketiga bekerja ~ Persediaan pindah dari rumah sewa ke rumah sendiri

Inginkan rumah ibarat hotel 5 bintang.

Habis RM 14,000 untuk pindah rumah.
Tahun keempat bekerja
Terasa tidak berbaloi menunggu gaji setiap hujung bulan untuk dapatkan apa yang diingini. Ibarat penantian yang tak sudah-sudah. Mula berfikir untuk keluar dari ‘Rat Race’ dan sambung bisnes family.

Pinjaman PUNB tidak lulus. Peruntukan sendiri hanya ada RM 7,000. Harap mencukupi untuk naik taraf kedai.


Tujuan aku share cerita kewangan aku bukanlah bermaksud apa-apa, cuma ada pelajaran yang aku dapat di sini:
1.  Purata duit simpanan aku sebulan RM 800. Hutang kereta tak banyak kerana hanya berkereta kancil.
2.  Duit simpanan banyak dihabiskan untuk urusan rumah.
3.  Alhamdulillah, ibu bapa banyak membantu dari segi kewangan.
4.  Aku dan suami mempunyai pendapat yang sama, beli rumah dahulu baru beli kereta besar.
5.  Agak lambat bagi aku belajar tentang ilmu pengurusan kewangan (setelah tahun ketiga bekerja), jadi sekarang aku perlu berusaha keras untuk memastikan nilai duit masuk aset lebih besar dari nilai duit keluar liabiliti.
6.  Setelah tahu tentang selok belok ilmu kewangan, terasa sangat rugi kerana aku tak pandai cari duit ketika belajar, hanya tunggu graduate dan kerja makan gaji untuk raih duit sendiri.

Target kewangan aku selepas berhenti kerja;
Oleh kerana loan aku untuk mendapatkan dobi tidak diluluskan, jadi aku perlu berusaha untuk bina bisnes sendiri terlebih dahulu sebelum dapat 'membeli' bisnes sedia ada dari family.

Semoga tulisan saya ini bermakna buat semua, terutama buat adik-adik yang baru mulakan kehidupan sendiri.

11 comments:

Axis Capital Holdings Limited on 11 Januari 2017 pada 12:20 PG berkata...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com

Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

Widya Okta on 25 Oktober 2017 pada 4:03 PTG berkata...

Saya Widya Okta, saya ingin memberi kesaksian tentang karya bagus Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan sebagian lain dari kata tersebut, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman yang curang di sini di internet, tapi mereka tetap asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6-kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya yang saya jelaskan situasi saya, kemudian mengenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang andal yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM dengan tarif rendah 2% dalam 24 jam yang saya gunakan tanpa tekanan atau tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam melakukan proses pinjaman, Anda juga bisa menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah terpenuhi dalam pembayaran cicilan bulanan sesuai kesepakatan dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya bagus Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Yang Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

ROBBI on 23 Jun 2018 pada 11:45 PTG berkata...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

loaltoloan on 15 November 2018 pada 2:25 PG berkata...

MENDAPAT PINJAMAN ONLINE Anda PERCUMA LAYANAN CEPAT DAN MUDAH MENDAPATKAN SEKARANG

Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
neadneadloan@gmail.com

BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
  ******************************
1) Nama Penuh:
  2) Jantina:
  3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
  4) Tempoh Pinjaman:
  5) Negara:
  6) Alamat Rumah:
  7) Nombor Mudah Alih:
  8) Nombor Faks:
  9) Pekerjaan:
10) Pendapatan Bulanan:
  11) Tarikh Gaji:
  12) Tujuan pinjaman:
  13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
neadneadloan@gmail.com

loaltoloan on 15 November 2018 pada 2:27 PG berkata...

MENDAPAT PINJAMAN ONLINE Anda PERCUMA LAYANAN CEPAT DAN MUDAH MENDAPATKAN SEKARANG

Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
neadneadloan@gmail.com

BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
  ******************************
1) Nama Penuh:
  2) Jantina:
  3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
  4) Tempoh Pinjaman:
  5) Negara:
  6) Alamat Rumah:
  7) Nombor Mudah Alih:
  8) Nombor Faks:
  9) Pekerjaan:
10) Pendapatan Bulanan:
  11) Tarikh Gaji:
  12) Tujuan pinjaman:
  13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
neadneadloan@gmail.com

nurraysa diena on 5 Julai 2020 pada 8:21 PTG berkata...

Jika bank Anda mengatakan tidak kepada Anda untuk pinjaman, ada tempat otentik di mana Anda bisa mendapatkan pinjaman asli. Saya ingin mendapatkan pinjaman institusi yang saya temukan online untuk semua saudara dan saudari Muslim yang mencari pinjaman cepat untuk dengan cepat menyelesaikan masalah yang diinginkan. Saya mendapat pinjaman Rp.700.000.000. dari ibu KARINA ROLAND LOAN COMPANY yang saya gunakan untuk merenovasi rumah sakit saya dan untuk melengkapi bisnis saya. Saya mendapat pinjaman dari mereka beberapa bulan yang lalu. Saya meminjam dari mereka karena ada banyak perusahaan pinjaman palsu online. Saya juga memperkenalkan saudara saya yang juga mendapat pinjaman sebesar Rp. 500.000.000 PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak penelitian tentang mereka dan menemukan mereka benar-benar asli. Mereka tidak seperti perusahaan pinjaman barat yang palsu. Jadi saya meminta pinjaman tanpa jaminan dengan mereka. Mereka memberikan pinjaman sesuai dengan hukum dan peraturan Islam. Tidak Perlu Jaminan. Tidak ada biaya tersembunyi. Mereka meminjamkan proses yang cepat dan sederhana. Tetapi Anda harus bisa menyetujuinya. dan Anda juga harus membayar kembali pinjaman mereka pada waktunya. Saya ingin meminta semua Muslim sejati dan tidak ada muslim untuk menghubungi ibu baik karina di email atau whatsapp: +15857083478 (karinarolandloancompany@gmail.com) Anda dapat menghubungi saya untuk meminta nasihat juga melalui email (nurraysadiena@gmail.com)

Esteri Mumpung on 28 Ogos 2020 pada 8:25 PG berkata...

Salam kekasihku
Saya benar-benar tidak tahu dari mana hendak memulakan testimoni saya kerana nama saya yang sangat gembira ialah Esteri Mumpung, dari Phillipine, Puan Rebacca Alma datang untuk menyelamatkan saya dan menghilangkan semua kesedihan saya.
Sungguh mengagumkan apabila saya berfikir bahawa semuanya telah selesai dengan saya, saya sangat terhutang budi sehinggakan orang-orang yang saya pinjam dari geng itu memerangi saya dan kemudian menahan saya akibat hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan tempoh rahmat diberikan kepada saya ketika saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan menjana wang untuk melunaskan semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahawa terdapat pemberi pinjaman dalam talian yang sah jadi saya perlu mencari di blog yang saya ditipu sebelum ini tetapi ketika saya menjumpai SYARIKAT PINJAMAN REBACCA ALMA, Tuhan mengarahkan saya kepadanya dan di sebuah blog kerana tarikan saya terhadapnya benar-benar suatu keajaiban mungkin kerana Tuhan telah melihat bahawa saya mempunyai banyak penderitaan dan itulah sebabnya dia mengarahkan saya kepadanya. Oleh itu, saya melamar dengan penuh semangat setelah beberapa jam pinjaman saya diluluskan oleh Lembaga Pengarah dan dalam 24 jam saya dikreditkan dengan jumlah yang tepat yang saya maksudkan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Pinjaman Peribadi kerana saya bercakap dengan anda sekarang saya mempunyai hapus semua hutang Saya dan sekarang saya mempunyai pasar raya dan pelaburan saya sendiri di Filipina dan Indonesia, saya baru saja membuka pusat membeli-belah di Malaysia tidak lama dahulu dan saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil kewangan, apa pun keputusan saya tidak ada urusan dengan Polis, saya sekarang wanita bebas.
Anda ingin mengalami kebebasan kewangan seperti saya, sila hubungi Ibu melalui e-mel syarikat: (rebaccaalmaloancompany@gmail.com) juga hubungi Puan Rebbacca melalui nombor whatsapp +14052595662.

Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahawa dalam dunia kesulitan ini, anda memerlukan seseorang untuk menolong anda mengatasi masalah perolehan dalam hidup anda dalam satu atau lain cara, jadi saya memberi anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Puan Rebacca Alma di alamat di atas sehingga anda dapat mengatasi masalah kewangan dalam hidup anda.

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (esterimumpung77@gmail.com)) . Semoga Tuhan memberkati anda semua.

MARK WEBSTER on 2 November 2020 pada 5:06 PTG berkata...

Saya menandai webster dengan nama saya seorang petugas polisi dan saya tinggal di tenggara kentucky di A.S., Beberapa hari yang lalu saya sedang mencari pinjaman online dan saya hanya menemukan orang-orang menipu saya dengan uang saya. Saya benar-benar membutuhkan pinjaman ini untuk sebuah proyek di Kolombia dan saya telah ditipu beberapa kali suatu hari ketika saya tidak bertugas, saya memutuskan untuk melihat lagi kali ini untuk perusahaan sejati yang memberikan pinjaman. Saya menemukan perusahaan ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY dan banyak lagi orang-orang telah bersaksi tentang perusahaan ini pada awalnya saya tidak percaya tetapi saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman yang saya cari adalah sejumlah $ 6.000.000,00 yang saya ajukan dari perusahaan ini dan mereka memberi tahu saya semua yang perlu dilakukan saya mempercayai mereka dan saya melakukan apa mereka menyuruh saya melakukannya dan mereka meyakinkan saya bahwa dalam waktu 7 jam saya akan mendapatkan pinjaman saya dengan aman, saya tidak pernah mempercayai mereka tetapi saya menunggu pinjaman saya tepat waktu 7 jam saya mendapat telepon dari perusahaan bahwa jika saya telah menerimanya pinjaman saya belum dan saya berkata Tidak. Mereka mengatakan kepada saya untuk pergi ke bank saya dan memeriksa rekening saya bahwa bank saya mungkin tidak mengirimi saya peringatan, saya patuhi dan saya pergi ke bank saya dan memeriksa rekening saya dengan terkejut ketika sampai di sana saya melihat pinjaman $ 6,000,000.00 di akun saya uang yang saya miliki di akun saya sebelumnya ore adalah $ 1,000,000.00 dan sekarang saya menemukan $ 7,000,000.00 sebagai pulsa uang saya dan pinjaman saya adalah $ 7,000,000.00 saya sangat senang dan saya berterima kasih kepada perusahaan ini karena mereka hebat. Saya ingin menggunakan sedikit waktu saya untuk menulis kepada orang-orang di Amerika Serikat dan orang-orang di seluruh dunia bahwa jika Anda membutuhkan pinjaman nyata, karina roland adalah perusahaan yang tepat untuk melamar dari perusahaan ini tidak tahu saya melakukan ini jadi jika ada yang membutuhkan pinjaman Anda dapat menghubungi saya melalui mail markwebster023@gmail.com atau menghubungi perusahaan melalui alamat surat karinarolandloancompany@gmail.com, salam +1585 708-3478 salam.

Solution on 8 April 2021 pada 12:02 PG berkata...

Halo pemirsa di seluruh dunia, Ada kabar baik untuk Anda semua hari ini dapatkan kartu ATM Kosong Anda yang berfungsi di semua mesin ATM di seluruh dunia. Kami memiliki program khusus kartu ATM yang dapat digunakan untuk meretas mesin ATM, kartu ATM dapat digunakan untuk menarik di ATM atau geser, di toko dan POS. Kami memberikan kartu ini kepada semua klien yang tertarik di seluruh dunia, Kami memberikan Kartu ATM Kosong. Apakah Anda ingin menjalani kehidupan yang baik yang dianggap ilegal, cara termudah untuk menjadi jutawan. itu juga memiliki teknik yang membuat CCTV tidak mungkin mendeteksi Anda dan Anda hanya dapat menarik sejumlah $ 5.000 Dolar dalam sehari di Mesin ATM juga tersedia saat pengiriman tunai. Kami memberikan hingga $ 10.000,00 hingga $ 1.000.000,00 Dolar Dengan layanan peretasan jaringan kami. Kami dapat Memulihkan semua uang Anda yang hilang ke Bitcoin dan mata uang Crypto lainnya, penipuan hipotek / realestate, dan ICO palsu dalam waktu 48 jam atau kurang. (Thomas Freddie Hackers) bekerja sama sebagai tim untuk melacak & memulihkan dana kembali dari PENCIPTA internet yang paling sulit. CATATAN!! Kami telah menerima laporan memilukan yang tak terhitung jumlahnya dari penipu terkenal dan kami berhasil memulihkannya kembali melalui kontak thomasunlimitedhackers@gmail.com

Hubungi kami di ((Pemulihan Biner. Kelas Universitas. Menyeka Catatan Kriminal, Peretasan FB & IG, Telegram, Muatan & Peretasan Telepon)) membatasi kami dengan pekerjaan Anda & izinkan kami memberi Anda hasil positif dengan keterampilan peretasan kami. Kami bersertifikat dan privasi Anda 100% aman bersama kami. Jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda, Jika Anda membutuhkan layanan peretasan cyber lainnya, kami siap membantu Anda kapan saja, kapan saja, jadi hubungi kami melalui Alamat Email kami: thomasunlimitedhackers@gmail.com

Salam
THOMAS FREDDIE HACKER TANPA BATAS
Kirim email ke thomasunlimitedhackers@gmail.com
Telepon / SMS: +1 (985)465-8370
Motto: Kami menawarkan layanan tercepat dan terpercaya

LOAN OFFER berkata...

Salam tuan/puan
Kami menawarkan pinjaman daripada: 10,000 hingga 9,500,000 € dengan kadar faedah 2%.
Anda tahu bahawa meminjam wang adalah dilarang.
Anda perlu mendapatkan pinjaman, perhatikan kawasan yang kami boleh.
bantu anda:
* Dari segi kewangan
*Pinjaman syarikat
* Gadai janji
* Pinjaman pelaburan
* Pinjaman kereta
* Penyatuan hutang
* Talian kredit
* Gadai janji kedua
* Belian semula kredit
* Pinjaman peribadi
*Pinjaman pelajar
Anda sedang mencari projek dan anda memerlukan pembiayaan, anda memerlukan wang untuk membayar bil anda, wang untuk melabur dalam perniagaan.
hubungi AS melalui e-mel [ georgewilliamsloanfirm333@gmail.com ]

Do you need Finance on 25 Januari 2022 pada 11:41 PG berkata...

Fast cash offer for you today at just 3% interest rate, both long and short term cash of all amounts and currencies, no collateral required. Apply now for your instant approval financialserviceoffer876@gmail.com WhatsApp +918929509036

 

DOBI HARUM Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez