Isnin, 30 Mac 2015

Bagaimana Nak Buka Bisnes Dobi?

Posted by Siti Subaiyah at 11:06 PTG
Sebelum anda buka apa2 bisnes, ilmu perlu ada. Jangan bila dah banyak modal hangus baru nak menyesal hanya kerana kekurangan ilmu dalam bidang tersebut.

Sumber2 ilmu yang anda boleh dapat untuk buka kedai dobi ialah:

1. Kursus dari supplier mesen atau franchaisor dobi.
    Mereka ni memang akan galakkan korang buka dobi untuk melebarkan sayap bisnes mereka. Elok juga kalau nak pergi untuk tau cara pengurusan dari sudut teknikal.

2. Pengalaman dari mana2 pemilik dobi.
    Ilmu ni memang sangat penting korang cari sebab korang akan tau TRUE STORY tentang pahit maung dari pengalaman mereka mengusahakan dobi.

3. Kursus dari pemilik dobi.
   Ada juga beberapa pengusaha dobi yang buat kursus pengurusan dobi. Lebih berjaya syarikat dobi yang mereka uruskan, lebih berbaloi untuk anda join kursus.

4. Melalui online.
    Zaman sekarang ni senang je nak cari apa2 info..just google je. Korang boleh dapat informal knowledge dari blog2, website2 tentang dobi.

5. Buku2.
    Saya masih belum jumpa buku2 panduan tentang memulakan kerjaya dobi di kedai buku..pasal saya pun tak pernah cari..hee. Tapi ada satu e-book yang sangat bermanfaat untuk 'orang baru' yang nak buka bisnes dobi. Yang dah lama buka dobi pun elok baca untuk tambah ilmu.

Inilah dia e-book Dobi Bisnes Know How


Karya Md Hezir b. Sulaiman, pengasas EZ Smart Laundry. Dalam e-book ni beliau berkongsi tentang target pasaran, proses2 dobi, strategi marketing, feasibility study, pengurusan dobi, costing dan juga contoh rancangan perniagaan untuk memohon pembiayaan dari sebuah skim.

Harga hanya RM80 je. Nak beli boleh la klik di bawah



0 comments:

 

DOBI HARUM Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez