Rabu, 11 Mac 2015

Kos Pindah Kedai

Posted by Siti Subaiyah at 10:28 PTG
Alhamdulillah, kedai kami telah mula beroperasi di bangunan baru sejak 22/2/2015 lalu. Kos pindah kedai melebihi bajet simpananku. Fuh..”sigh” ~_~

Luas kedai yang hanya 19 x 60 agak memeningkan macammana nak buat susun atur kedai. Plan layout memang dah jauh lari. Peningnya terasa macam nak buat kedai baru.

Kat sini saya kongsikan serba sikit kos kami berpindah

1. Bilik ofis dan bilik pekerja.
Masa bangunan baru ni masih dalam pembinaan, kami pesan dengan kontraktor awal2 untuk buat 2 bilik dalam kedai. Satu bilik untuk pekerja. Lebih senang kita nak dapatkan pekerja bila kita sediakan kemudahan tempat tinggal untuk mereka. Satu lagi bilik ofis, senang kalau family nak datang n rehat dalam kedai.
Kos: RM4,500 (termasuk tambahan wiring dan soket plug)


2. Bunding
Dalam dobi, limpahan air memang kerap berlaku. Nak elakkan satu kedai banjir, kami kenalah buat bunding untuk asingkan kawasan membasuh dengan kawasan lain.
Kos: RM350


3. Tangki air baru
Dobi saya memang memerlukan tangki yang besar untuk simpanan air sebagai back up kalau tiba2 air sikit atau xde air langsung. Tangki lama xde penutup, nak jimatkan space dalam kedai, kami beli tangki lain yang ada penutup, letak di luar.
Kos: RM570

4. Partition
Kebanyakan dobi, mereka letak pintu kaca di depan kedai. Saya tak mampulah. Jadi kami buat partition macam dinding dalam pejabat je di bahagian depan kedai. Cukuplah untuk menutup cela dalam kedai dari orang luar. Lagipun ruang simpanan kami sangat terhad, kena jimatkan ruang.
Kos: RM1,950 (termasuk tingkap kaca)


5. Piping
Piping adalah perkara penting dalam mana2 kedai dobi. Kami kena buat aliran paip khas untuk masuk tangki, masuk ke setiap kawasan mencuci, paip aliran keluar ke longkang, juga lubang keluar habuk dan hawa panas dari dryer.
Kos: +RM1,000

6. Rak simpanan
Rak simpanan kami banyak guna yang sedia ada je. Cuma ada tambahan rak simpanan toto. Kami buat DIY punya rak je, jenis yang melekat kat dinding untuk jimatkan ruang. Guna plywood dan bracket beli sendiri.
Kos: +RM500 (plywood, bracket, cat kayu)


7. Besi menggantung baju & toto
Yang ni kami tempah dari kedai besi. Penting untuk kami menjemur toto di luar.
Kos: RM600


8. Meja kaunter baru?
Takdelah, kami Cuma guna meja kaunter lama je. Elok lagi tu. Cuma cat sikit untuk beri warna baru di kedai baru saya.
Kas cat minyak & cat kayu: RM65

9. Signboard baru
Nak guna signboard lama, x sesuai pasal dah lama sangat signboard tu..dari 16 taun dulu. No tel yang tertera kat signboard lama pun dah tak guna. Terpaksalah oder signboard baru dengan tema warna dobiku yang baru.
Kos: RM1,100

10. Workmanship
Yang ni pun kena kira jugak. Ingat diorang nak buat kerja2 pindah kedai ni free ke.
Kos: RM600


Inilah rupa kedai baru kami. Kedai yang serba sederhana je. Tema warna pink dan biru. Biru tu melambangkan warna detergent dan pink melambangkan warna softener. Saya lebihkan warna pink sebab bangunan ni dah bercat biru. Total kos dalam RM11k++. Inilah kos ubahsuai yang paling minima kami cuba buat. Ada kedai dobi yang cantik2 yang buat kos renovation sampai 30, 40k. Tapi kami belum sampai la tahap macam tu sekali. Saja kami buat kedai ni secara sederhana supaya kami tak terpaksa cas servis dobi yang mahal kepada pelanggan kami. Harga kami masih relevan lah kan. 

Cuma saya pening sikit pasal sewa kedai dah naik. Adoi.

Ada lagi beberapa wish list yang saya nak buat, tapi masih belum mampu untuk buat.
a) POS system (sistem jual beli berkomputer) RM3,000
b) CCTV RM2,000
c) Tambahan mesen, rail untuk gantung karpet, pagar besi…bla bla bla (kalau ada cadangan bolehlah komen sikit ye)

Jutaan terima kasih buat ibu bapaku, pekerja2ku, ahli keluarga, jiran2, sanak saudara yang telah membantu dalam proses pindah kedai. Jasa kalian amatlah saya hargai ;)  Semoga perkongsian saya ni bermanfaat untuk peniaga2 dobi lain seperti saya.


0 comments:

 

DOBI HARUM Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez